Autopůjčovna Praha a noví podnikatelé
V Praze operuje velké množství autopůjčoven, které se v poslední době potýkají s novou konkurencí. Vzniká velké množství nových autopůjčoven, které se snaží prosadit nízkou cenou. Některé nabízejí starší vozy, na kterých nelze při nízké ceně vydělat přiměřený zisk. Auta v autopůjčovnách najezdí relativně hodně kilometrů. To znamená, že servisní náklady jsou vyšší, než když auto stojí doma na dvorku. K tomu si připočítejme náklady na opravy, které s odslouženými roky raketově rostou a rovnice ziskovosti nám nevychází. Na to přijdou majitelé těchto autopůjčoven později. A to nemluvím o komfortu jízdy u takto starých vozidel, některá auta v nabídkách jsou klidně deset a více let stará. Když dojedete do cíle, pravděpodobně si odfouknete, že jste někde nezůstali viset. Autopůjčovna Praha by měla nabízet vozidla, která jsou spolehlivá a to lze zaručit pouze u novějších aut.
Kam mizí peníze z tržby půjčovny aut
Další nově vzniklé autopůjčovny v Praze nabízejí novější vozy také za velmi nízké ceny. Tyto ceny ovšem nelze dlouhodobě udržet. Důvody nejsou na první pohled znatelné a je jich více. Pokud někdo chce nabízet novou Škoda Fabia III za 400 Kč za den včetně DPH, rovnou můžeme konstatovat, že do zisku se nedostane. Když odečteme DPH, zbude nám jen 330 Kč. Od této položky odečteme ještě 100 Kč. To je částka, která nám snižuje tržní hodnotu auta každý den. Dostali jsme se na 230 Kč/den. Pravděpodobně automobil nebude v pronájmu každý den. Hodně dobrá vytíženost bude cca 80 % z měsíce, a už jsme spadli na 184 Kč/den, při 50% vytíženosti jsme na 115 Kč.
Skrytých nákladů v autopůjčovně je plno
Pokud máme nové auto, nebudeme ho pravděpodobně opravovat stejně často jako staré. Bohužel do servisu musíme také. A tam nás šetřit nebudou. Servisní prohlídka s výměnou oleje stojí něco kolem 5000 Kč-7000 Kč. Také budeme muset koupit zimní pneumatiky za několik tisíc. Povinné a havarijní pojištění nás vyjde něco kolem deseti tisíc za rok. Zaplatíme silniční daň a náš zisk se tenčí a tenčí. Také musíme občas koupit stěrače, vyměnit různé filtry a provozní kapaliny. Aby si někdo od nás auto půjčil musíme investovat do webových stránek, což je ta menší položka, a současně musíme začít s propagací, abychom byli na internetu vidět. A to je ta větší položka. Jedná se o tisíce korun měsíčně ne o pár stovek. Konkurence v tomto oboru je silná a na nákladech v této oblasti je to znát.
Pojistná událost udělá čáru přes rozpočet
Pokud přijde pojistná událost a náš business nám nevytvořil dostatečný polštář, který by zacelil díru, která vznikne za dobu, kterou bude auto v autoservisu, začíná jít do tuhého. A tato doba je v poslední době hodně dlouhá, klidně i měsíc. Nejdříve se musíte objednat, pak se začne opravovat. Tržní cena po bouračce klesá, pojistky stoupají. Také nezaplacené pokuty jdou často na vrub pronajímatele. Bohužel zákon o odpovědnosti provozovatele za dopravní přestupky je nekompromisní. Tu a tam auto poškodí neznámý vandal a hned máme náklad v podobě spoluúčasti.
Parkovací místa a zaměstnanec
Nezanedbatelnou nákladovou položkou je platba za kancelář a současně se musí platit místa, kde jsou auta zaparkovaná. V Praze se to hemží modrými zónami a levné parkování je nedostupné. Pokud si najmeme jednoho zaměstnance, tak musíme mít cca 5 vydělávajících aut, aby jsme jeho výplatu a odvody poplatili. Pokud bychom pronajímali za zmíněných 400 Kč/den, tak budeme na zaměstnance potřebovat minimálně deset aut. Nová auta si pravděpodobně pořídíme na úvěr, tak si nezapomeňme přičíst ještě nálady v podobě úroků pro úvěrovou firmu či leasingovku. Nesmíme také zapomenout na montáž GPS vyhledávání a správu tohoto zabezpečení. Někteří klienti autopůjčoven občas zapomenou auto vrátit.
Jestli po odprodeji tohoto auta bude naše příjmová hromádka vyšší než nákladová, bude to spíše zázrak. Tato suma by se ještě měla podělit lety a spočítat zisk za rok či měsíc. S velkou pravděpodobností bude ale majitel této autopůjčovny rád, že dostal zpátky to, co do auta a ostatních nákladů vložil. Z mých dlouholetých zkušeností si dovolím tvrdit, že takto nastavená cena je ve finálním součtu jistý prodělek při hodně vysoké investici. Hraniční cena pronájmu pro přiměřený zisk je cca 500 Kč/den při hodně vysoké vytíženosti a v případě, že se s ním nebourá a nikdo ho neukradne.