Potíže elektromobilů

Elektromobily netáhnou

Hodně se v poslední době mluví o tom, že elektromobily nahradí auta, která v současné době jezdí na benzín či naftu. Zatím ovšem trh s elektromobily spíše skomírá, než aby raketově rostl. Důvodů proč si lidé koupí v dnešní době raději opět klasické auto, než elektromobil je hned několik. Klasickým indikátorem zájmu o zboží je jeho cena. A ta je u elektromobilů značně vysoká. To by ale bohatším kupcům tolik nevadilo, pokud by bylo za více peněz více muziky. A to není. Velkým problémem je dojezd těchto ekologických aut. Pokud nabijete průměrné elektro auto do plna, ujedete s ním cca 200–300 kilometrů. A to je sakra málo. Samozřejmě jsou na trhu luxusnější vozy Tesla, s kterými máte v současnosti (6/2018) dojezd cca 400-500 km. To už je solidnější číslo, bohužel tyto vozy se pohybují v jiné cenové kategorii a pravděpodobně se jejich prodeje nebudou srovnávat s prodeji Škody Octavie.

dobíjení elektromobilu

Dalším háčkem na poli elektromobilů je jejich dobíjení. Dobíjecí stanice fungují v jiném režimu než klasické čerpací stanice. Pokud chcete dobíjet z těchto stanic, musíte mít s jejím provozovatelem smlouvu. Většinou od něj získáte čip či přístupový kód a následně můžete sosat elektřinu z jeho zásuvek. Bohužel dobíjecí síť není příliš hustá, takže se před cestou z Prahy na Moravu budete muset vybavit ještě mapkou, kde budou vyznačeny dobíjecí stanice. Dobíjení z těchto stanic trvá do hodinky. Pokud si chcete dobít auto doma zabere vám to o hodně více času, klidně i celou noc. I to jsou důvody, proč se většina autopůjčoven nehrne do provozování elektromobilů.

Spotřeba je ovšem skvělá

Jedinou výhodou těchto aut je jejich spotřeba. Například elektromobil Nissan Leaf má náklady na PHM stejné jako by jezdil za 2,2 litry nafty na 100 kilometrů. To je krásný výsledek, nad kterým ovšem státní kasa ani čerpadláři nebudou příliš jásat. Nissan na svých stránkách uvádí dojezd 270–490 km. To je sice pěkná reklama, realita je bohužel někde jinde. Redaktoři si vzali toto auto na testování a dostali se na dojezdy cca 150–220 km a to je sakra rozdíl. Na dojezd má samozřejmě vliv mnoho faktorů, takže ho nelze měřit se stejnou přesností jako spotřebu benzínu či nafty. Každopádně daleko se s těmito vozidly nedostanete, a to si myslím, že je největší překážka v masovém nasazení těchto aut.

odtah

Zatím nezabírají ani různé podpory či úlevy na daních. Uvažuje se o slevách za parkování v modrých zónách, neplacení registračních poplatků a jiných výhodách, které by motoristy přesvědčili ke koupi elektromobilů. Mám za to, že všechny tyto podpory, nepřesvědčí moudrého řidiče ke koupi. Měl by totiž více starostí než radostí. I naše autopůjčovna v Praze zatím o koupi ekologických aut neuvažuje. Rozumnou alternativou jsou hybridní auta. Ty kombinují pohon na klasická paliva s pohonem na baterie. Spotřeba je znatelně nižší než u klasických aut, pořizovací cena je ovšem stále relativně vysoká. Tyto automobily mají svoji budoucnost, jelikož u nich máte jistotu, že nezůstanete nikde viset.

3 listopadu, 2018